SASTERA AGRARIA : ‘Kerana Manusia Bukan Kertas’

KESAN langsung  pembacaan naskah Kumpulan Puisi Kerana Manusia Bukan Kertas (KMBK) oleh  Ibnu Din Assingkiri (IDA), mengingatkan saya  kepada konsep Sastera Agraria yang pernah diwarwarkan oleh Prof Ismail Hussein pada pertengahan tahun 1970an. Selaku Ketua Satu GAPENA ketika itu, beliau acapkali bercakap tentang sastera yang mampu dinikmati oleh rakyat jelata. Tidak saja berlegar di kalangan kelompok  elitis semata. Golongan Agrarian yang dimaksudkan beliau ialah golongan peasantry (iaitu kaum tani, buruh dan nelayan). Apa yang cuba di pelupori oleh Ismail Hussein di kalangan khalayak sastera tanahair ketika itu, sebenarnya adalah lanjutan daripada  pendirian sekelompok penulis Amerika dan German pada awal abad kedua-puluh yang menentang kapitalisme industri dan menganjurkan berbalik kepada tanah (alam)

KLIK PADA BUKU UNTUK DAPATKAN BUKU INI

Apa yang diserapkan  oleh IDA lewat kebanyakan puisinya,  dilihat selari dengan konsep sastera  yang cuba diperkenalkan oleh Ismail Hussein. Sementelahan pula diperakui sendiri oleh IDA dalam prakata KMBK – “mahu berkomunikasi secara puitik dengan pembaca dari pelbagai peringkat khalayak termasuk mereka yang tidak terdedah dengan pendidikan sastera secara formal”.

IDA nampaknya terus istiqamah dengan pendiriannya terhadap konsep penglahiran puisi, sebagaimana yang pernah dijelmakan dalam kumpulan puisinya yang terdahulu, Jejak-Jejak Di Pantai (ITBM, 2015). Pada  blurb buku tersebut tercatat; “ia ditulis kepada semua golongan pembaca dengan tujuan utamanya untuk mendekatkan puisi (sastera) kepada masyarakat. Pemakainan diksi yang sederhana, diadun menjadi simbol-simbol yang sesuai, bertujuan untuk tidak terlalu menyiksa pembaca menggali makna yang ingin disampaikan. Seni puisi adalah keindahan untuk dinikmati pembaca, bukan untuk dibaca sendiri-sendiri oleh penulisnya, kalangan penulis atau penggiat sastera semata”

Unsur dan anasir alam, biotik dan abiotik, hadir dalam kebanyakan puisinya, samada dipetik secara  maujud maupun yang menyusupi jalur mimpi dan kenangan dalam rupa bentuk mujarad. Objek-objek biasa yang terabai dan tidak tersangka tiba-tiba muncul berdiri sebagai metafora yang terlihat indah, segar dan berkesan. Perhatikan;

                 sudikah kaucari aku

               di pasir bersiput tajam

                 di ketapang melayang

                 di tanjung terhujung

                 di teluk yang jauh.

                 (Hamparan Buih Ombak, hlm.1)

                 Singkir Laut, Yan, Kedah; desa kelahiran penyair adalah sebuah daerah yang unik dari segi geografi dan demografinya. Dataran yang terhampar dari kaki Gunung Jerai menganjur ke pinggir Selat Melaka selanjutnya melahirkan kegiatan sosio-ekonomi yang juga unik. Bukan suatu yang luar biasa seseorang pada sebelah paginya menjadi petani, menyandang tajak dan cangkul ke bendang atau ke kebun dan sebelah malamnya pula turun kelaut bersama pukat dan botnya sebagai nelayan. Keunikan pengalaman hidup penyair sebagai budak kampung yang terdedah dengan kepelbagaian dimensi corak dan cara hidup ini memberi kelebihan dalam penggarapan puisi-puisinya. Beliau boleh bercakap mengenai laut dan darat dengan selesa tanpa kekok dan  segok.

                             Di teduh pohon berembang

                             antara akar bakau berceracak

                             seharian kami meranduk selut

                             mengutip khazanah alam

                             kerang, lala, siput biji nangka

                             dan di musim pasang besar

                             siput sudu terdampar di pantai

                             dekat Kuala Singkir Laut

                             (Berguru Dengan Alam, hlm.22)

                             Bau tanah tatkala hujan

                             menyentuh bumi hangat

                             merungkai beluam ingatan

                             tersorok lama entah di mana

                             terpacul bagai rasaksa

                             Di tengahari

                             bau getah sekerap di baju emak

                             ditelan aroma pucuk cemamar

                             yang dikutip semasa pulang

                             dari menoreh di Tanjung Jaga.

                             (Bau Tanah Di Timpa Hujan, hlm.24)

                 Kenangan hidup dan himbauan nostalgia menjadi intipati dalam kebanyakan puisi-puisi IDA. Bagi khalayak pembaca dari generasi Y, sementelahan  lahir dan membesar  di perut kota pula, mungkin berasa sedikit kesukaran berhadapan dengan sesetengah diksi lalu terkapa-kapa mengklik Kamus Dewan Online. Namun begitu bagi generasi 50-an ke atas, akan mudah terpanggil untuk sama-sama kembali menyelinap ke zaman lampau. Seperti kata penyair,

                             Tatkala hujan bertukar gerimis

                             Menitik perlahan-lahan

                             Di pipi seorang lelaki. Meleleh

                             Jatuh ke beluam ingatan.

                 Cuba resap dan rasai diksi kata dan frasa-frasa berikut:

                             i.

                             Kuutus surat berbedak amami

                             dengan harapan puisinya mewangi

                             ii.                    

                             kubang kerbau tempat kami

                             menggagau ikan haruan

                             kadangkala disengat

                             keli

                             iii.

                             anak kampung zaman dahulu

                             menangis hanya lakonan

                             saat dirotan

                             ibu-bapa

                             iv.

                             kami menangis di dalam hati

                             melihat ibu tertidur

                             sambil mengukur

                             kelapa

                             v.

                             sewaktu hari beralih rembang

                             tangkul berumpan ikan duri

                             diangkat dengan penuh harap

                             vi

                             ayam jantan belum pun turun

                             dari dahan nona sekaya

                             melantun tembang rutin

                             vii.

                             kuselak halaman kenangan

                             untuk mengenang ibunda

                             kebaya nyonya berbatik panjang

                             ada untaian melur di sanggul.

                             viii

                             Terdengar bisikan emak

                             kepada bapa tentang beras

                             hanya berbaki di lantai guri

                 Kesederhanan dalam semua aspek, daripada pemilihan kata-kata, bentuk dan teknik, yang menjadi asas dalam pembinaan sosok setiap puisi termasuk pemakaiaan alatan susastera secara berhemah menjadi keutamaan. Namun begitu tidak bererti penyair mengambil jalan mudah atau asal jadi. Selain dari mementingkan keindahan dan kesan, beliau amat berhati-hati agar tidak terperlus ke kubang klise. Ia diperakui oleh penyair sendiri:

                             Sungguh sukar mencari kata

                             untuk mencitra makna

                             dalam seuntai

                             puisi

                 `           serupa mencari permata

                             dalam timbunan kaca

                             (Asal Kata Adalah Kaca, hlm. 25)

                 Konsep sebuah puisi bagi IDA diperjelaskan secara tuntas lewat puisi, Cara Mudah Menulis Puisi (hlm.14). Berikut diperturunkan sepenuhnya dalam gaya prosa. Antara ciri yang harus ada pada sebuah puisi mengikut beliau ialah:

“Puisi bukan lahir dari susunan aksara semata-mata. Ia perlu memiliki  jiwa yang menghantar rasa, pengalaman, meneroka rahsia-rahsia dan mengandungi ilmu sebagai pelengkap wacana. Diperindahkan melalui kesenian mengolah bahasa menjadi lunak; Dalam  mengajak ke arah kebaikan, kebijakan dan menolak segala  kemungkaran, hal yang paling  sukar ialah menjadi suara pembela kepada mereka yang dibisukan. Puisi harus membentuk diri menjadi acuan pemikiran generasi kini dan masa depan”

Ulasan buku ini dikirim oleh ZAIN IDRIS AT-TOBIARI. Ulasan yang tersiar ini layak untuk dinilai bagi memenangi hadiah bulanan ulasan buku terbaik #CELIKHURUF bernilai RM100 sumbangan penaja.

Untuk menghantar ulasan buku, sila e-melkan kepada Ketua Satu AKLI, Sdr. Mamu Mk Hasni di alamat e-mel : hasnibinhassim@gmail.com

error

Adakah laman web ini menarik? Kongsikan dengan rakan anda.

RSS
Follow by Email